zakelijk tekenen kan je leren

Zakelijk tekenen als communicatietool

Zakelijk tekenen is ideaal om in te zetten als communicatietool. Communiceren is niet altijd makkelijk. Zeker op zakelijk gebied wil het nog weleens voor irritaties zorgen. Vergaderingen die eindeloos lijken te duren, omdat het punt niet duidelijk kan worden gemaakt. Discussies tussen collega’s, omdat ze elkaar niet goed begrijpen. Saaie presentaties met muren aan tekst, waar iedereen bij in slaap valt.

Met woorden ben je beperkt in je uitleg. Jij kunt niet in het hoofd van de ander kijken om te zien welke beelden je woorden oproepen. Onhandig, want zo kom je niet op één lijn en loopt de communicatie niet soepel. Je bent onnodig veel tijd kwijt aan het duidelijk maken van je verhaal aan de ander.

Zakelijke tekeningen maken op een eenvoudige manier de kern van je verhaal duidelijk. Iedereen begrijpt waar je het over hebt. Zet zakelijk tekenen in als communicatietool en zie hoe je op een professionele manier de kracht van tekeningen inzet tijdens je werk.


Zakelijke tekeningen verbeteren de communicatie

Hoe leg je de oplossing van een complex en technisch probleem uit aan iemand die daar helemaal niet mee bezig is geweest? Hoe krijg je het beeld dat jij in je hoofd hebt, helder overgebracht met alleen woorden? Dat is lastig, want woorden betekenen niet voor iedereen hetzelfde. Daarnaast zijn beelden de taal van ons geheugen. Wil je dus dat je verhaal onthouden wordt, zorg dan dat er beelden in het hoofd van je publiek achterblijven.

Hoe kun je dat beter doen dan met zakelijke tekeningen? Een simpele zakelijke tekening zorgt ervoor dat je hetzelfde beeld voor ogen hebt. Zo kun je eenvoudig je standpunt overbrengen, zonder daar veel woorden voor te gebruiken. Met een zakelijke tekening geef je in één keer een overzichtelijk beeld van een complex thema. 

Wil je een nieuw beleid doorvoeren op de werkvloer? Een zakelijke tekening maakt in één oogopslag helder wat de bedoeling is. Een ingewikkeld gesprek is niet meer nodig, want een zakelijke tekening laat precies zien wat je bedoelt.


Waarom zakelijke tekeningen onmisbaar zijn

Eigenlijk is het gek dat we voornamelijk communiceren met woorden.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen:

  1. 80% onthouden van wat ze zien
  2. 20% onthouden van wat ze lezen
  3. 10% onthouden van wat ze horen

Waarom bestoken we elkaar dan met eindeloos veel woorden in rapporten, scripts, plannen en mails? Als we beelden gebruiken bij onze communicatie is dit veel effectiever. We geven het brein wat het nodig heeft: beeld. In een zakelijke tekening kun je drie manieren van communiceren combineren. Je laat zien wat je wilt vertellen, ze lezen de eventuele toelichting en je kunt hier nog extra iets bij vertellen. Als je het zo bekijkt zijn zakelijke tekeningen onmisbaar als je belangrijke zaken wilt communiceren.


Hoe kun je zakelijke tekeningen toepassen als communicatietool?

Natuurlijk heb je niet de hele dag tijd om overal tekeningen bij te maken, maar in sommige situaties brengt het je veel gemak. Tekeningen activeren het visuele brein, daardoor wordt de interactie vergroot. Zakelijke tekeningen zijn dan ook goed inzetbaar in zowel interne- als externe communicatie. Ze helpen nieuwe ideeën, strategieën en processen te visualiseren.

Zakelijke tekeningen zijn dan ook breed inzetbaar als communicatietool, hier enkele voorbeelden:

  1. De praatplaat: Visualiseer een vraagstuk of maak een product-idee of concept in één oogopslag duidelijk bij de klant.
  2. Spetterende presentaties: Nooit meer een slaapverwekkende PowerPoint presentatie als je gebruikmaakt van zakelijke tekeningen.
  3. Visuele aantekeningen: Zeker weten dat een bijeenkomst de gewenste uitkomt heeft? Hang een visuele aantekening aan de muur. Teken interne processen uit, licht beleid toe of visualiseer de klantreis met zakelijke tekeningen. Dan is het voor iedereen helder.

 

Zakelijk tekenen ook goed voor je eigen communicatie

Een boodschap helder overbrengen is een kunst. Niet iedereen is hier even goed in. Denk maar aan die leidinggevende die een uur kan praten over een simpel klusje en dan nog de essentie niet overgebracht krijgt. Wanneer je zakelijke tekeningen inzet, word je gedwongen om te kijken waar de focus in je verhaal echt ligt. 

Je zult een ingewikkelde boodschap moeten versimpelen en begrijpelijk maken. Dat is vooral handig als jij, als expert, een technisch proces moet uitleggen aan een ‘leek’. Met beelden kun je prachtig sturen hoe iemand de informatie tot zich neemt.

Wanneer jij je boodschap uit gaat tekenen, helpt het je concreet te maken wat je wilt vertellen. Systemen en processen worden in tekst al snel vaag. In beeld heb je daar geen last van. Je kunt precies aangeven waar de nadruk op moet liggen. Zakelijke tekeningen blijven hangen in het hoofd van je publiek. Je verwent de luisteraars tijdens een presentatie, door ze een heerlijk verhaal van beelden voor te schotelen.

Reactie plaatsen